Generella råd när du handlar på nätet

Goda råd när du handlar på nätet


Genom att handla saker på nätet sparar du nästan alltid både tid och pengar. Du behöver ju inte ta dig till en fysisk butik för att köpa de saker du behöver. Allt finns i butikerna på nätet. Om du bor i någon av storstäderna kan du till och med handla alla möjliga livsmedel på nätet och få dina matkassar levererade ända hem till dörren. Eftersom nätbutikerna inte har kostnader för lokaler och butikspersonal kan du även räkna med att spara en hel del pengar genom att handla på nätet.

Nätet erbjuder fantastiska möjligheter till shopping. Samtidigt är det klokt att vara lite extra noggrann när du handlar hos en nätbutik. Det finns några fallgropar du absolut bör känna till. Följ vår guide för säkrare shopping på nätet.

Köpsäkerhet

Oavsett du handlar i en riktig butik eller i en e-butik ska du alltid se till att du handlar tryggt och säkert. Du skulle förmodligen inte handla i en riktig butik som du inte har förtroende för. Samma tankesätt ska du ha när du handlar på nätet. Om e-butiken inte ser särskilt professionell ut (kanske är produktbeskrivningarna på engelska?) är det till exempel ett varningstecken.

Om en butik är certifierad av Trygg E-handel kan du räkna med att butiken uppfyller hårda krav på säker och trygg handel. Leta efter symbolen för Trygg E-handel längst ner på sidan eller i eventuella höger- eller vänsterspalter. Du kan också undersöka om e-butiken har en giltig SSL-certifiering. Med en sådan certifiering kan du vara säker på att de betalningsuppgifter du skickar till e-butiken är säkra.

Typiska varningstecken

  • E-butiken är inte certifierad på något sätt
  • Det finns inga köpvillkor att ta del av
  • Företaget uppger ingen postadress
  • Produktbeskrivningarna är skriva på dålig svenska, framförallt om det är "autoöversatt" till svenska
  • Den enda kontaktvägen till företaget är ett formulär

Dina rättigheter när du handlar på nätet

Egentligen finns inga skillnader för dina rättigheter när du handlar på nätet jämfört med om du handlar i en butik på stan. När du köper saker som privatperson regleras köpet av konsumentköplagen. Handlar du på nätet träder dessutom Distans- och hemförsäljningslagen in. Den säger bland annat att du har 14 dagars ångerrätt. Det är du själv som betalar frakten för returen. Reklamationsrätten, det vill säga din rätt att helt enkelt framföra klagomål på varan, gäller i tre år. Det är precis samma regel som gäller i en vanlig butik. Skulle e-butiken vara mycket sen med leveransen av din vara har du även möjlighet att häva köpet. I vissa fall kan du även kräva skadestånd.

Sammanfattning av dina rättigheter

  • 14 dagars ångerrätt
  • 3 års reklamationsrätt
  • Möjlighet att häva köpet vid sen leverans

De just nämnda reglerna utgör en miniminivå. Det finns många exempel på e-butiker och hela branscher som har betydligt mer generösa villkor. Köper du till exempel kläder och skor på nätet står ofta e-butiken för kostnaden för returen.

Köper du saker från utländska e-butiker inom EU har du sju dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller från den dag du får hem ditt paket. Givetvis kan du också reklamera varan. Handlar du från företag utanför EU ska du noga läsa köpvillkoren innan du betalar för varorna, särskilt vad gäller garantier. Notera också att du kan behöva betala tull för att hämta ut paketet.

Köpalternativ

När du handlar produkter på nätet har du ofta en rad olika betalningssätt att välja mellan. Generellt kan man säga att alla fungerar mycket bra och är mycket säkra. Hos e-butiker kan du exempelvis betala med bank- eller kreditkort, mot faktura, genom avbetalning och genom en direktöverföring från din internetbank. Direktöverföringen är den säkraste typen av överföring, medan en betalning med bank- eller kreditkort är minst säker. Betalar du mot faktura ska du notera att du kan behöva betala en fakturaavgift.

När du köper begagnat från Blocket

Blocket, Annonsbörsen och Tradera är tre exempel på populära webbplatser där köpare och säljare möts för att handla av varandra. Eftersom dessa webbplatser bara fungerar som förmedlare av kontakter gäller det att du själv måste se till att du gör ett tryggt och säkert köp. Här är några tips du kan använda dig av för att undvika att bli lurad.

  • Betala inte i förskott
  • Använd säkra betalningslösningar
  • Undersök dyrare varor mycket noggrant (köp i god tro gäller inte längre). Samma varning gäller även om en vara är betydligt billigare än den "bör" vara.
  • Skriv köpekontrakt för dyrare varor
  • Be om originalkvitto för varor där garantitiden inte har gått ut